NM i historie og filosofi

Hva er NM i Historie og filosofi?

NM i Historie og filosofi arrangeres som et tilbud til ungdom som har Historie og filosofi-programfag i videregående skole. Tekster og essays skrevet i forbindelse med evaluering av kompetansemål i faget, kan sendes inn til den årlige konkurransen via representanter for lærernettverket. Vi vil gjerne at denne konkurransen skal vokse i omfang, og vil derfor gjerne få kontakt med flere skoler  som tilbyr historie og filosofi- programfag.

Evaluering

Tekstene anonymiseres og evalueres på vårens nettverksmøte for lærere i Historie og filosofi i Norge. Antallet juryemedlemmer justeres etter hvor mange representanter som møter. Evalueringen legges til mai måned og tekstene blir nominert og filtrert gjennom to runder, slik at hver av de vinnende tekstene er blitt evaluert av 6 ulike juryemedlemmer før de beste sendes til en egen medaljejury for endelig rangering. Evalueringen skjer etter disse kriteriene: Evalueringskriterier til NM i hifi