Resultatene i det 13. norgesmesterskapet i Historie og filosofi er nå klare!
25 skoler deltok i år, og finalejuryen bestod av Erik Magelssen, Nadderud vgs (leder), Irene Brendehaug, Tertnes vgs/medlem av eksamensnemda for hifi, og Bjørn Yngve Tollefsen, lærebokforfatter, Horten vgs. Sistnevnte har ikke hatt hifi2-undervisning i år på Horten vgs og hadde ingen kjennskap til innsendt besvarelse til den ene gullvinneren. Alle besvarelser ble uansett selvsagt anonymisert før jurybehandling.
Under følger juryens begrunnelse, tre glitrende gode medaljeessays, samt historiske oversikter over skoledeltagere og medaljevinnere. Les også mer om mesteskapet her.
Medaljevinnerne får via skolekontakt premiebok sponset av Cappelen Damm tilsendt, + diplom både digitalt og på papir via post.
Takk for påmelding og juryarbeid, og først og fremst – gratulerer til vinnerne!
Resultater NM Historie og filosofi 2023:
DELT GULLMEDALJE
Noah Nonboe Andersen, Horten vgs
En veldig god tekst om historie som fag, med konkrete eksempler. God vurdering og stillingtagen til Orwell-sitatet om betydningen av å kontrollere historiens fortellinger. Godt om Nietzsches syn på spørsmålet om historiekunnskaper kan virke frigjørende eller undertrykkende, men her kunne det også vært interessant å høre mer om hva eleven selv tenker om dette.
Jonas Jørgensen Telle, Oslo katedralskole
Svært velskrevet og innsiktsfull om ideologier og deres forhold til demokratiet, om de «rene» ideologiers mangler og den ideologisk gylne middelveis fortrinn, samt om demokratiet og dets borgeres rettigheter og plikter. Godt om ulike former for ondskap. Kunne vært interessant med litt mer problematisering av tesen om at rett kunnskap garanterer mot gale handlinger.
BRONSEMEDALJE
Ola Andreas Haabrekke Brynestad, Foss vgs (Oslo)
Kunnskapsrikt, utfyllende og velformulert oppgavebesvarelse. Trekker inn relevante tenkere og relaterer til realhistorie der det er naturlig. Bra om Popper og Kuhn og om vitenskapelig reduksjonismes fare for avfortrylling og meningstap! Siste del om nyliberalismes og kapitalismes manipulering av vår vitenskap, tanker og forestillinger kunne dog vært drøftet litt mer utfyllende.
NR. 4
Selma Langhelle Andersen, Stavanger katedralskole
En velskrevet, kunnskapsrik og reflektert vurdering av KI og modernitet, forholdet maskin-menneske og det vanskelige spørsmålet om hvilke utfordringer dette reiser for vår fremtidige væren. Savner dog mer konkrete eksempler på mulige negative, inhumane konsekvenser av en fremtidig sterk KI.
NR. 5
Daniel Dalseth, Kopervik vgs
Meget godt skrevet om deterministisk og idealistisk historiesyn og deres ideologiske uttrykk i form av sosialisme/kommunisme og kapitalisme/liberalisme. Likeledes om frihetsbegrepet i to ideologier (sosialisme versus sosialliberalisme). Savner dog et klarere svar på spørsmålet i del 2 om hvilken av de to valgte ideologiene det er som fører til størst grad av frihet. Ideologidrøftingen kunne ha vært tydeligere forankret i realhistoriske eksempler.
Nr. 6
Live Teige Larsen, Kristelig Gymnasium (Oslo)
Meget bra om hva ideologier er og om de moderne ideologiers fødsel. Redegjør greit for vesentlige forskjeller på kapitalisme og marxisme. Mangler et tydelig svar på del 3 sitt spørsmål om hvilke ideologi som er best egnet eller motsatt til å løse vår tids problemer + kravet om her å vise til teori.