Hvem er vi?

Filosofi kom inn i videregående skole for fullt i 2006 i form av faget Historie og filosofi. Dette er et såkalt programfag, noe som vil si at det er en faglig fordypning som velges av eleven i hele fem timer hver uke. Fordypningen strekker seg over to år og vi har dermed god tid på å bevege oss fra førsokratikere til moderne tenkere.

I mange land opplever man at filosofi er på vei ut av skolesystemene, mens vi i Norge nå har de beste rammer for filosofiundervisning i skolen i verden. Vi i Filosofiforeningen vil styrke faget og fagmiljøet ved å tilby mesterskap, seminarer og møteplasser hvor filosofiinteresserte ungdommer og lærere kan møtes på tvers av skoler og bygrenser.

Hvert år arrangerer vi derfor NM i filosofi og NM i programfaget historie og filosofi, og vi sender en norsk delegasjon til Filosofiolympiaden. I forbindelse med NM i filosofi arrangerer vi også Filosofidagen for vgs i Fritt Ords lokaler i mars, og vi hjelper til med Nansenskolens filosofidager på Lillehammer i januar. I tillegg holder vi to ganger årlig nettverkssamlinger for hifi-lærere på Foss videregående i Oslo.

Thor Steinar Grødal, Foss videregående skole, Oslo (leder)

Trine Rogndokken, Oslo katedralskole, Oslo (nestleder)

Olav Birkeland, Oslo Handelsgymnasium, Oslo (nestleder)

Ole Jacob Skou Nilsen, Kongsbakken videregående skole, Tromsø