Norgesmesterskap i Historie og filosofi 2014
For fjerde år på rad arrangerer vi norgesmesterskap i skolefaget Historie og filosofi (hifi). Dette er et tilbud til alle ungdom som har Historie og filosofi-programfag i skolen. I år deltok 23 skoler fra 11 fylker. Alle tekstene ble anonymisert og evaluert gjennom to runder av en jury bestående av 18 hifi lærere fra hele landet. De 8 beste ble deretter sendt til medaljekomitéen som i år besto av leder Tommy Moum (Horten, lærebokforfatter i hifi), Astrid Nordtømme (Dahlske, medlem av eksamensnemda for hifi) og Atle Sævareid (Rosthaug, lærebokforfatter i hifi).
Filosofiforeningen har gleden av å presentere årets resultater:
Du kan lese medaljevinnernes tekster ved å klikke på navnene under:
Gull: Gull NM hifi 2014 Sunniva Folgen Høiskar, Arendal vgs
Sølv: Sølv NM hifi 2014 Julie Næss Karlsen, Lillestrøm vgs
Bronse:Bronse NM hifi 2014 Kristin Nesse Thue, Foss vgs
nr 4: Ingeborg Ingebrigtsen, Bergen Katedralskole
nr 5: Nils Haga Dyvik, Sandnes vgs
nr 6: Andrine Bjelde Grorud, Elvebakken vgs
nr 7: Ksenia Valland, Hartvig Nissen vgs
nr 8: Jenny Sæterbakken, Lillehammer vgs
Her følger medaljekomitéens begrunnelse:
Gull (kandidat nr. 15): Ideologier og Grunnloven:
En grundig og velskrevet tekst som viser gode kunnskaper om både feminismen og nasjonalismen. Kandidaten peker på likheter og forskjeller både på de ulike variantene av feminismen og mellom feminismen og nasjonalismen. Har en skarp og interessant kobling av feminisme og nasjonalismen i tilfellet Tyrkia. Overgangen til debatten om grunnlovsendringer er kanskje noe vag, men det kan også skyldes et meget krevende spørsmål i oppgaven (del 3). Drøftingen glir en smule vekk fra problemstillingen i den vedlagte artikkelen(klassekamp), men kandidaten viser likevel svært god innsikt i Grunnloven, både historisk og samtidig. Alt i alt en grundig og kunnskapsrik besvarelse.
Sølv (kandidat nr. 13): Teknologi og fremskritt:
En fin presentasjon av viktige teknologiske endringer de siste 150 årene med særlig vekt på transport, kommunikasjonsmidler og medisinske framskritt. Kandidaten problematiserer skillet mellom privat og offentlig de siste tiårene og drøfter fint om IKT gir oss en bedre verden. En god, men litt knapp vurdering av synet på framskrittet hos Humboldt og Stoltenberg. Alt i alt en tekst med gode eksempler og selvstendig behandling av temaet.
Bronse (kandidat nr. 1): Frihet, likhet og kunnskap
Kandidaten tar utgangspunkt i sentrale begreper og viser god forståelse for stoffet. Besvarelsen er relativt kort, men viser stor grad av selvstendig tenkning. Ambisiøst skrevet med vekt på treffende formuleringer. Av og til kan det være litt vanskelig å se den tydelige røde tråden, men kandidaten strammer seg likevel opp og lander de ganske krevende resonnementene i en interessant konklusjon.
Medaljevinnernes hifi-lærere (Arendal: Tor Anders Stadheim, Lillestrøm: Gunnar Schrøder-Kristiansen, Foss: Thor Steinar Grødal,) får tilsendt to diplomer; en til innramming og veggpryd på skolen, den andre for utdeling til eleven med pomp og prakt på skolens sommeravslutning.
Filosofiforeningen gratulerer jentene på pallen!