Resultatene i det 14. norgesmesterskapet i historie og filosofi er nå klare. 29 skoler deltok i år. 30 hifi-lærere deltok i juryarbeidet, og de etter juryens bedømmelse seks beste ble sendt til finalejuryen. Under følger juryens rangering og begrunnelse, samt medaljeessayene og en historisk oversikt over mesterskapet.
Vi gratulerer så mye til vinnerne, som vil få tilsendt digitalt diplom og bokpremie sponset av Cappelen Damm, og takker nok en gang for både deltagelse og juryinnsats. God sommer!
Gullmedalje: Isabel Eie, Horten vgs (#26)
Denne besvarelsen er veldig godt skrevet. Den har god struktur og er lett å lese og forstå. Eleven viser at hen har kompetanse i faget på et meget høyt nivå. Punktene i oppgaven er besvart på en god måte.
Eleven har forstått de politiske ideologiene godt, og viser at hen kan bruke teori til å drøfte problemstillingene i oppgaven. Gode drøftelser av ideologienes forhold til likhet og frihet, og av demokratiets styrker og svakheter. Besvarelsens store styrke er at eleven har en personlig tilnærming til oppgaven med treffende eksempler og gode argumenter. Flere av poengene og refleksjonene er både originale og overraskende.
Sølvmedalje: Silje Tørring, Stavanger katedralskole (#8)
En velskrevet tekst med klar struktur og god sammenheng mellom de ulike avsnittene slik at tankerekken kommer klart frem. Eleven skriver om mennesket som forskningsobjekt i samfunnsvitenskapene der mange ulike og relevante begreper og perspektiver trekkes inn. Sannhetsbegrepet gis en grundig gjennomgang og belyses på en god måte. Tekstene fra forberedelsedelen og ideene i disse brukes på en god måte, og eleven viser fin filosofisk refleksjon der hen kobler forberedelsestekstene til teoriene som er nevnt tidligere i besvarelsen.
Bronsemedalje: Jara Hilbig, Edvard Munch vgs (#18)
Eleven presenterer KI som et eksempel på hvordan kommunikasjonsteknologi i moderne tid har forandret samfunnet og menneskene, og gjør grundig greie for denne teknologien på en ryddig måte. I redegjørelsen viser eleven god innsikt i sinnsfilosofi. Eleven velger å drøfte frihetsbegrepet med utgangspunkt i Isaiah Berlins klassifisering av negativ og positiv frihet, og bruker også Foucault til å kaste lys over frihetstenkningen, i tillegg til John Stuart Mill. Slik viser eleven ryddig, koherent og selvstendig refleksjon.
Bronse-NM-hifi-2024-Oppgavetekst-og-elevbesvarelse-NM-Hifi-Jara-Elisabeth-Hilbig-Edvard-Munch-vgs-kopiDownload4. plass: Linn Jenssen Acklam, Nadderud (#32)
5. plass: Sigurd Øye Linnestad, Blindern (#15)
6. plass: Frida Sopata Thorstensen, St. Hallvard vgs (#9)