Filosofi NM 2013

Vinnere av 2013 annen runde i Filosofi NM 2013

GULL – Frogn Lilja Maria Sæbø  (#5): Assignment 1.  This is a thoughtful and deeply probing essay on Camus ultimate question.  It shows original thinking and philosophical sophistication.

SØLV – Ullern Jan Erik Aukner (#28): Assignment 1. This is a clear-headed and moving plea for the unconditional value of life, with a personal yet disciplined style.

BRONSE – KG Svale Eines Amlien (#32):  Assignment 2.  This is a reflective, sophisticated essay on the paradoxes encountered in the rational assessment of the authority of reason.

NR 4 – Hartvig Nissen Camilla Tran ( #17):  Assignment 1. This paper makes informed and creative use of other thinkers and authors to establish its own points and point of view.

NR 5 – Sandefjord Richard Gogstad (#2):  Assignment 3.  This essay shows good understanding combined with inventive illustration and historical knowledge.

Delt 6. plass  (alfabetisk etter skole):

Embla Sunde Myrva, Bergen Katedralskole

Susanne Gripsrud, Foss

Oscar Westerblad, Frogn

Gina Aaseth Ødegaard, Hamar Katedralskole

Thor Edward Thorsen Clarke, Skien

Fartein Hauan Nilsen, Stord

Oppgaver til 2. runde NM 2012-13 for konkurransen, og NM i filosofi – Historisk oversikt.

Essayene er evaluert av følgende jurymedlemmer:

Olav Birkeland (OHG),  Ole Jakob Skou Nilsen(Kongsbakken)  og Thor Steinar Grødal (Foss) fra Filosofiforeningen tok ut de 11 beste fra de 32 som deltok i 2. runde. Endelig medaljeplassering ble avgjort av filosofiprofessor Bjørn Ramberg, UiO, som også har skrevet begrunnelsen.

Alle evalueringer ble selvsagt gjort med kun kandidatnr som essay-identifikasjon.

To av vinnerne reiser til Filosofiolympiaden 2013:

Lilja Maria og Jan Erik er dermed tatt ut til å delta i OL i filosofi i Odense, Danmark,  16-19. mai. Svale er 1. reserve.

Filosofiforeningen gratulerer!

Følgende var kvalifisert til 2. runde i NM i filosofi 2013:

Eric Loe,  ArendalMarthe Wold-Olsen Bergen HandelsgymnasiumIngard Tyssøy, Bergen HandelsgymnasiumEmbla Sunde Myrva, Bergen KatedralskoleDina Marie Vatne, ElvebakkenJohannes Bjartnes,  FossAdrian Hasnaoui Haugen, FossSusanne Gripsrud, FossLilja Maria Sæbø, FrognOscar Westerblad, Frogn videregående skoleSigurd Hanserud, GjøvikGina Aaseth Ødegaard, Hamar KatedralskoleCamilla Tran,  Hartvig NissenHenrik Bakke Vennerød, Hartvig NissenJulie Nilsen Ødegaard, HortenBernt J. Damslora, Kristelig GymnasiumSvale Eines Amlien, Kristelig GymnasiumSigrid K. Linnerud,  Kristiansand Katedralskole GimleHenrik Hammersgård, LillestrømKjersti Konstali, LillestrømRichard Gogstad, SandefjordThea Guldahl, SandefjordKamilla Meisland,  SandnesMartin Engvik, SkiJulie Darras, SkiThor Edward Thorsen Clarke,  SkienEskild Finnesand, Stavanger KatedralskoleJon Runar Jensen Larsen, Stavanger KatedralskoleFartein Hauan Nilsen, StordDeborah Mukendi, Tanks/Bergen HandelsgymnasiumJan Erik Aukner, UllernLudvig Daae Bjørndal, Ullern

Praktisk info til deltagere til Filosofi NM 2013

Program Filosofi NM 2013

Torsdag 21. mars,  Oslo Handelsgymnasium Parkveien 65 http://www.ohg.vgs.no/praktisk/kontakt.shtml

09.30-10.15   Auditorium 5

Filosofi-stipendiat UiO, Ole Martin Moen:
Hvordan skrive et filosofisk essay (på 4 timer)?

10.30-14.30  Essayskriving  på engelsk (fransk for én elev) på to PC-rom etter nærmere beskjed.

Eneste tillatte hjelpemiddel: Ordbøker (f eks eng-eng, eng-norsk, norsk-engelsk). Ordbøker som  finnes på PC kan brukes. Internett er avstengt. Man velger ett av fire sitat/korte problemstillinger som tema for sitt essay. Når essayet er levert er programmet over for elevene.

Oppgavene blir anonymisert av IT-konsulent på OHG. De ti beste av oppgavene vil bli plukket ut av  Ole Jakob Skou Nilsen (Kongsbakken, Tromsø – tidligere filosofilærer på UiB), Olav Birkeland (OHG, Oslo , lærebokforfatter i filosofi og medlem av eksamensnemda i hifi) og Thor Steinar Grødal (Foss, Oslo, leder av filosofiforeningen), alle lærere i hifi og med universitetsutdannelse i filosofi.

Filosofiprofessor Bjørn Ramberg og prorektor, filosof Inga Bostad, UiO vil så rangere de fem beste av disse ti.

De to beste vil bli tatt ut til å representere Norge blant 42 nasjoner i OL i filosofi i Odense, Danmark 16-19.mai.

Resultatet vil bli offentliggjort asap.

Anbefalt forberedelse: Nok søvn + filosofi; f.ex: www.philosophy.ox.ac.uk/podcasts/philosophy_for_beginners