Filosofi NM 2016

Filosofi NM 2015/16:

Da har vi gleden av å kunngjøre at medaljejuryen ved professor i filosofi, UiO, Bjørn Ramberg og forsker ved Institutt for filosofi, UiO, Anders Strand, har gjort sin endelige innstilling Filosofi NM for 2015/16. Klikk her for å lese medaljejuryens endelige begrunnelse. Vi presenterer her den endelig plasseringen, samt vinneressayene.

Vi gratulerer med innsatsen til alle som har deltatt, og vi ønsker Johanna og Edvald lykke til i filosofi-OL i Gent, Belgia 12-15. mai.

Begge har takket ja til tilbudet om å representere Norge der, i møte med filosofi-interesserte vgs-elever fra 43 andre land.

Her er medaljejuryens innstilling:

Delt 6. plass (alfabetisk etter skole):
Tor Jursar Rivlin, Foss vgs
Tobias Lindstrøm, Kirkeparken vgs (Moss)
Tobias Laundal, Kristelig Gymnasium (Oslo) – vg2
Maria Skevig, Nadderud vgs (Bærum)
Magnus Thorsen, Ullern vgs (Oslo)

Filosofiforeningen gratulerer!

Program 2. runde NM i filosofi for vgs 2015-16

(30 elever) torsdag 10. mars 2016,  Oslo handelsgymnasium.

08.15

• Oppmøte i aulaen/inngangspartiet på Oslo Handelsgymnasium (OHG), Parkveien 65, rett ovenfor  hotell Scandic Solli.
  • Kontaktlærer/organisator: Olav Birkeland, OHG: 95 14 71 01.
  • Elevene blir delt opp og ført til Klasserom 408 hvor det er 30 stasjonære PC´ er uten internettforbindelse.

08.30-12.30

• Elevene  skriver sine essays.
  • Eventuell IT-problemløser: Alexander Naustvåg, IT-avd, OHG: 464 14 579.

12.30-13.30

• Lunsj + kaffe/te på Hyggerommet, 2. etasje, i fremre høyre hjørne av
  • bygningen sett med ryggen mot inngangsdørene.

13.30-15.00

• Filosoficafé/filosofisk dialog på Hyggerommet. Gruppen deles i tre med
  • 10 elever i hver gruppe. Filosofi-praktikerne Camilla Angeltun (90 71 24
  • 40), Ingun Steen (93 63 88 31) og Are Seljevold (98 46 90 12) leder
  • dialogen i hver sin gruppe.
Evaluering

Lærerjuryen evaluerer alle essays samme dag, og tar ut de ti beste som sendes inn til medaljekomitéen. som ledes av professor Bjørn Ramberg, CSMN/IFIKK, UiO. Medaljekomitéen rangerer de seks beste essayene.

Navn på de ti beste, inkl hvem som ble nr 1-6, vil bli offentliggjort på filosofiforeningens hjemmeside. De to beste vil bli gitt tilbud om å representere Norge i Filosofi-OL i Gent, Belgia 12-15. mai. Reiseutgifter til OL betales av elevens skole, opphold betales av arrangør i Belgia.