Kvalifisering til annen runde i Filosofi-NM

Første runde i Filosofi-NM/ble arrangert i slutten av oktober 2017. I år deltok 479 elever fra 42 skoler, og 81 essays ble sendt fra Norge og videre til Baltic Sea Philosophy Essay Event BSPEE, der ungdom fra 22 land deltar. Og vi har nå den store gleden av å annonsere hvilke av våre ungdommer som har kvalifisert seg til deltagelse i annen runde i Filosofi-NM, som arrangeres i 14 og 15. mars 2018, i samband med Filosofidagen ved Fritt Ord 2018.

Filosofiforeningen gratulerer!

Følgende ungdom har kvalifisert seg og må gjøre seg klare til annen runde i Filosofi NM, mars 2018:

(alfabetisk etter skole)

Ullern – Peder Tuseth

Ås – Matis Brøndbo

Nansenskolens filosofidag 2018

Program og invitasjon til Nansenskolens filosofidag 2018 ligger på våre hjemmeside, bare se her.

Første runde Filosofi NM 2017/2018

Første runde i NM i filosofi arrangeres onsdag 18. oktober over hele landet. 51 videregående skoler har meldt seg på, hvor mange som ender opp med å skrive vet vi først om noen dager. Dette blir spennende!

NM i historie og filosofi 2017

Hvert år sender skoler over hele landet inn heldagsprøvebesvarelser til NM i historie og filosofi. Mange takk til lærerjuryen og medaljejuryen; ved leder Atle Sævareid, Astrid Nordtømme og Olav Birkeland.

Her er resultatene fra medaljejuryen som vurderte de 9 beste besvarelsene (av 37 som deltok), utvalgt av lærerjuryen 23. mai:

Gullvinner:  # 8  Peder Skjelbred, Blindern vgs

Kandidaten viser meget gode kunnskaper i faget og anvender denne på et høyt nivå i drøftingen. Teorier og eksempler er relevante og inngår i sammenhengen på en logisk og overbevisende måte. Spesielt bra forklaring av forskjellene mellom Lyotard og Habermas, og presentasjonen av Harris var tankevekkende. Alle punkter i oppgaven er besvart, om enn ikke i like stor grad. Teksten er godt skrevet. Den er selvstendig og interessant, med skikkelig tankeflukt og god forståelse.

Sølvvinner: # 34 Tora Haaland, Stavanger katedralskole

En tekst som tar for seg spørsmål i skjæringspunktet mellom sosialøkonomi og menneskets behov for mening og fellesskap. Den er konsistent og har retning og engasjement. Besvarelsen starter med en klar problemstilling og forklarer relevant teori på en god og oversiktlig måte. Videre følger en drøfting med relevante eksempler og god bruk av teorier som er beskrevet i del 1. Teksten viser selvstendig tankeflukt og god refleksjon, og vitner om innsikt, kunnskaper og selvstendig arbeid.

Bronse: # 22 Mathilde Israelsen, Nes vgs

Besvarelsen har en fyldig gjennomgang av relevant teori om temaet, men også en del god refleksjon. Den svarer på oppgaven og har med mye relevant stoff. Kandidaten viser også til sentral problematikk innenfor samfunnsutviklingen. Ideologiene presenteres på en oversiktlig måte.

4: # 21 Thea K. Nordskag, Nannestad vgs

5: # 9 Erik Norheim, Elvebakken vgs

Delt 6. plass (alfabetisk etter skole):

# 10 Eskil Rørmark, Foss vgs (vg2)

# 11 Mads Mamre Gjellebæk, Fredrik II vgs

# 15 Vilde Longva Reiersen,  Horten vgs

# 20 Nora Camilla Dietz, Nadderud vgs

——————————————————————–

Mange takk til medaljejuryen; leder Atle Sævareid, Astrid Nordtømme og Olav Birkeland. Førstnevnte lærebokforfatter, de to sistnevnte medlemmer av eksamensnemda i hifi. (Olav var settemedlem for Tommy Moum fordi Horten vgs sitt bidrag gikk til finalen).

Og gratulerer til Blindern vgs (hifi lærer Karl-Eirik Kval), Stavanger katedralskole (hifi lærer Svein-Arne Rørosgård) og Nes vgs (hifi lærer Johannes Ragnar Bimal Bjørkén).

Medaljevinnerne vil via skolens kontaktperson få tilsendt diplom og sponset bokpremie fra Cappelen Damm (ett bind av Vestens idéhistorie) til utdeling på skolens avslutning.

Rapporter fra Filosofiolympiaden 2017

Den norske delegasjonen er hjemme fra filosofi–OL i Rotterdam 2017. Vi har som vanlig bedt ungdommene skrive rapporter fra olympiaden. Her har vi brev fra Alicia og Jakob i årets internasjonale filosofimesterskap:

Alicia Frøy Diaz Alvarez Johnsen, Oslo katedralskole:

Jeg deltok i den internasjonale filosofiolympiaden fra 25.-28. mai i 2017. Det var en fantastisk opplevelse. Jeg fikk oppleve en ny by og ble kjent med mennesker fra over hele verden, som alle delte mine interesser for filosofi, men også andre ting. Jeg vil anbefale alle som liker filosofi, uavhengig av om de ønsker å jobbe med det i fremtiden, å prøve seg på filosofiolympiaden. Enten man får en premie eller ikke er det en tur som bringer mye glede, nye vennskap og som man kan lære mye av. Det er også bra for de som ønsker å studere i utlandet, men er usikre på hvordan det er å være i et internasjonalt miljø. Her kan man lære at man kan ha mer tilfelles med en fra den andre siden av kloden enn naboen din. IPO er en fantastisk olympiade og jeg anbefaler den på det sterkeste til alle som kan prøve å delta.

Jakob Jarnes, Kristiansand katedralskole Gimle (KKG):

Å være med på filosofi-OL (IPO) var en ganske sprø opplevelse. Etter å ha fomlet meg nedover gater omringet av skyskrapere, lukten av hasj og støyblandingen av trafikk og høylytte drikkere som en bare kan finne på storbyer setter jeg meg ned på et bord utenfor en kafé midt i Rotterdam sammen med en portugiser, en guatemalaner, to spanjoler og en argentiner. I løpet av fire dager har jeg møtt folk fra flere kulturer enn jeg kan telle, og som en person som alltid har vært litt innadvendt har det vært noe av det mest spennende jeg noensinne har funnet på å gjøre. Den sosiale delen av turen var definitivt fantastisk stimulerende, men den intellektuelle delen, filosofien, var jeg ikke like fornøyd med.

Toleranse var temaet for denne olympiaden, utvilsomt valgt i reaksjon mot de høyrepopulistiske bevegelsene i Europa og USA som oppfører seg spesielt lite tolerante. Mens vi debatterte om definisjonen av toleranse og hvordan en kan promotere toleranse gjennom arkitektur begynte jeg å tenke at vi burde bruke en annen taktikk hvis vi faktisk er seriøse om å overtale folk til å bli mer tolerante. Alle konkurrentene og definitivt alle lærerne er allerede enige om at man burde være tolerante mot andre personer fra kulturer. De som trenger å bli mer tolerante er folk som ikke kommer til arrangementer som IPO. Det er folk som har følt seg utstøtt fra slike arrangementer. Jeg tror ikke problemet ligger hos noen av de individuelle arrangørenes handlinger, men jeg tror det er noe galt med det at vi sitter og snakker om dette i vår lille eksklusive gruppe uten å inkludere de som virkelig trenger å tenke på disse problemene.

Dette var ikke noe som ødela en virkelig fantastisk og uforglemmelig tur, men det er noe jeg tenkte mye på mens jeg var der. Til syvende og sist var opplevelsen en som jeg kommer til å huske godt resten av livet, og de fire siste dagene har definitivt vært noen av de mest lærerike i livet mitt.

Vinnerne av Filosofi NM 2017

Da har vi gleden av å annonsere vinnerne av Filosofi NM for 2017. Klikk på navnene for å lese vinneressayene.

Medaljejuryen bestående av professor Bjørn Ramberg og postdoc. Anders Strand, begge filosofer på UiO gir essayene følgende rosende omtaler:

Gull: Jakob Jarnes, Kristiansand katedralskole Gimle – IB  http://www.kkg.vgs.no/aktuelt/ib-elev-til-ol-i-filosofi/

The winning essay gives a very astute reading of John Stuart Mill’s remark on the dignity of standing for one’s convictions. It is historically and philosophically very well informed, its line of argument clear and articulate, and it evinces excellent craftsmanship.  At the same time, the writer has infused the discussion with spirit—one senses a genuine comment here, real passion tempered by careful thinking. A worthy winner!

Sølv: Alicia Frøy Diaz Alvarez Johnsen, Oslo katedralskole  https://oslo-katedral.vgs.no/nyhetsarkiv/kattaelev-videre-i-nm-i-filosofi/

What is truth? What is the value of truth? The writer of this paper shows impressive familiarity with work on these questions, and also distinguishes clearly between the value of particular truths, and the question of the value of the idea of truth itself. There is philosophical sophistication here, and strong independent thinking. An excellent effort, and this year’s runner up!

Bronse: Maximillian McGregor, Stavanger katedralskole  http://www.stavanger-katedralskole.vgs.no/layout/set/print/layout/set/print/Aktuelt/Kapret-bronse-i-NM

This paper shows real originality and creativity in the way the author links the concepts of knowledge and power. Well written, with a nice philosophical twist.

Nr.4: Vilde Eriksen, Kristiansand katedralskole Gimle

A very thoughtful paper, bringing to light the more problematic sides of John Stuart Mill’s exhortation to fight for what one believes in.

Nr 5: Amund Tobias Måge Areklett, Kristelig Gymnasium (Oslo)

This paper conveys complex and interesting philosophical thoughts on the question of the nature and value of truth, but is able to do this in admirably direct and transparent language.

Delt 6.plass (alfabetisk etter skole):

Blindern- IB (Oslo): Rija Fatima Zaidi

Foss (Oslo): Eskil Rørmark (vg2)

Kongsbakken (Tromsø): Christoffer Hansen Nilsen

Kristelig Gymnasium : Tobias Laundal

Ullern (Oslo): Markus Fleten Kreuzer

Vi gratulerer med innsatsen til alle som har deltatt og bidratt, og ønsker Jakob og Alicia lykke til i filosofi-OL i Rotterdam, Nederland, 25-28. mai:  http://ipo2017.nl Begge har takket ja til tilbudet om å representere Norge der, i møte med filosofi-interesserte vgs-elever fra 44 andre land.

466 elever fra 45 skoler i 16 fylker deltok i årets NM i filosofi for vgs. 38 elever ble ifjor høst gjennom Baltic Sea Philosophy Essay Event kvalifisert for 2. runde 30. mars.

14 hifi-lærere med filosofi eller idehistorie i fagkretsen valgte så ut de ti beste som ble sendt til medaljejuryen. Alle essays er anonymisert under evalueringen.
Medaljejuryen bestod av professor Bjørn Ramberg og postdoc. Anders Strand, begge filosofer på UiO. Disse to foretok den endelige rangeringen, uvitende om lærerjuryens poenggivning.

Filosofidagen for vgs (29.3.17) og NM filosofi for vgs har mottatt prosjektstøtte fra Stiftelsen Fritt Ord.

Medaljevinnerne vil få tilsendt ett bind av Vestens idehistorie sponset av Cappelen Damm. Alle ti finalistene vil få tilsendt diplomer.

Takk for i år!

Filosofidagen ved Fritt Ord 2017

Onsdag 29. mars er det igjen Filosofidagen ved Fritt Ord – dette er et lukket arrangement for spesielt inviterte. Les mer om årets program her. Velkommen til alle deltagere!

Norgesmesterskap i filosofi

Torsdag 30. mars 2017 arrangeres NM i filosofi 2016/17, annen runde. Deltagere fra hele landet kommer til Oslo for å tevle i filosofi. Arrangementet finner sted ved Oslo Handelsgymnasium, og deltagerne skriver i løpet av fire timer et essay på engelsk, uten andre hjelpemidler enn ordbok.

En lærerjury evaluerer alle essays samme dag, og tar ut de ti beste som sendes inn til medaljekomitéen ledet av professor Bjørn Ramberg, CSMN/IFIKK, UiO. Medaljekomitéen rangerer de seks beste essayene.

Navn på de ti beste, inkl hvem som ble nr 1-6, vil bli offentliggjort på filosofiforeningens hjemmeside. De to beste vil bli gitt tilbud om å representere Norge i Filosofi-OL i Rotterdam, Nederland 25-28. mai. Reiseutgifter til OL betales av elevens skole, opphold betales av arrangør i Nederland.

Vi gleder oss!

Resultater Filosofi NM første runde 2016/17

Vi har gleden av å publisere resultatene fra Baltic Sea Philosophy Essay Event (BSPEE) for 2016. Hele 468 elever fra 46 skoler i Norge deltok, noe som er ny rekord. Totalt ble 89 essays ble sendt inn til BSPEE hvor elever fra 16 land til sammen deltok med 186 essays. Etter den internasjonale juryens ferdige arbeid ble medaljevinnerne endelig fastsatt av filosofiprofessor Ilkka Niiniluoto (University of Helsinki)

Norske ungdom gjorde det meget sterkt i år, med både gull, sølv, bronse og flere honorary mention. Du kan lese de norske medaljeessayene ved å klikke på navnene. (Alle essays er skrevet på engelsk i løpet av 120 minutter, deltagerne har ingen oppslagsverk annet enn en språkordbok.)

Filosofiforeningen gratulerer!

Baltic Sea Philosophy Essay Event 2016:

Medals and Honorary Mentions (alphabetically by nations/schools)

Gold:

Arınç Aksoy, Deutsche Schule Istanbul, Turkey

Emre Kaya, Odtu Gv Ozel Lisesi, Turkey

Kvalifisering til annen runde i Filosofi-NM

Første runde i Filosofi-NM/ BSPEE ble arrangert i slutten av oktober 2016. Hele 468 elever fra 46 skoler deltok i denne konkurransen, noe som er ny rekord for oss. Og vi har nå den store gleden av å annonsere hvilke ungdommer som har kvalifisert seg til deltagelse i annen runde i Filosofi-NM, som arrangeres i 30. mars 2017, i samband med Filosofidagen ved Fritt Ord 2017.

Filosofiforeningen gratulerer!

Følgende deltagere er kvalifisert til annen runde i Filosofi-NM:

Alfabetisk etter skole/ navn

Ullern (Oslo), Markus Fleten Kreuzer

Ullern, Magnus Thorsen

Møte i lærernettverket img_8120img_8110

Torsdag 17. november ble det som sedvanlig arrangert et høstlig nettverksmøte for Filosofiforeningens medlemmer ved Foss vgs, i Oslo. Denne gangen hadde vi gleden av å lytte til foredrag ved professor Terje Tvedt, UiB: Historiens natur eller naturens historie?Og ved professor Arne Johan Vetlesen, UiO: “Filosofiens natur eller naturens filosofi?”

Filosofi-NM første runde 2016/17
Filosofi-NMFulle klasserom til essaytevling ved Oslo katedralskole arrangeres ved 50 videregeånde skoler i landet i uke 42. Vi kjenner ennå ikke det endelige tallet på deltagere, men de beste filosofiessayene vil gi adgang til annen runde i Filosofi-NM i mars 2017, samt billett til Filosofidagen ved Fritt Ord. Til sist vil vi stå igjen med en norsk delegasjon som reiser til International Philosophy Olympiad i Nederland i 2017. Der treffes ungdom fra mer enn førti stater verden over til filosofiseminarer og essaytevling.

De beste essayene fra denne uka sendes også til Baltic Sea Philosophical Essay Event, en essaytevling i regi av det finske utdanningsdirektoratet, der deltagere fra hele verden prøver seg.
Så da gjenstår bare juryens arbeid, før vi får vite hvilke tekster som utmerker seg i år.

Vi gleder oss i alle fall!

Resultater NM i Historie og Filosofi 2016

For sjette år på rad arrangerer vi norgesmesterskap i skolefaget Historie og filosofi (hifi). Dette er et tilbud til alle ungdom som har Historie og filosofi-programfag i skolen. I år deltok hele 32 skoler fra hele landet. Alle tekster anonymiseres og evalueres gjennom to runder av en jury bestående av hifi-lærere fra hele landet.

Tusen takk til medaljejuryen ved leder Atle Sævareid, Astrid Nordtømme og Tommy Moum som har kommet til den endelige innstillingen.

La oss dermed gratulere og publisere vinnertekster for følgende eksellente bidrag i Norgesmesterskapet i Historie og filosofi 2016:

Gull: Kristine Sørheim, Hamar katedralskole

Imponerende besvarelse på alle nivåer. Meget god forståelse for og bruk av teori om nasjonalisme. God drøfting og gode refleksjoner. Knytter dette på en utmerket måte sammen med drøftingen av identitetsdannelse. De historiske eksemplene er svært velvalgte og satt i nær sammenheng med det teoretiske. Begrepet «dikotomisering» meget godt forstått og anvendt i den avsluttende drøftingen. Kildebruken er forbilledlig: Kildene siteres der de kan bygge opp under og styrke argumentasjonen.

Sølv: Yngvild Løken, Lillehammer

Svært velskrevet tekst. Kandidaten viser kunnskaper og gode refleksjoner og underbygger disse godt. Besvarelsen pushes framover ved hjelp av stringent argumentasjon og treffende sitater og eksempler. Velvalgte sitater gjør at påstander og begrunnelser blir svært godt underbygget. Godt om identitetsbygging ved selvrealisering. Skiller fint mellom rett til frihet og mulighet til frihet, og knytter det siste til likhet i økonomi og velferd. Bra! Bra om spenningen mellom ønsket om frihet og trygghet. Bra også om spenningen mellom frihet og makt.

Bronse: Idunn Victoria Skjæveland, Stavanger katedralskole

Godt skrevet og interessant å lese! Selvstendig, og meget god forståelse av problemstillingen. Klar tankeføring og selvstendig resonnement. Framstillingen har en klar og logisk sammenheng og argumentasjonen er god. Kandidaten trekker fram relevante sider ved saken og viser dens aktualitet. God bruk av teori og av kilder. Godt håndverk!

Fjerdeplass: Edvald Johnsen, Trondheim

katedralskole/elev på hifi2 ved Thora Storm vgs

Kandidaten viser gode kunnskaper om temaet frihet ved å legge vekt på vitenskap og politikk. God selvstendighet og refleksjonsevne.  Klar problemstilling og redegjørelse i starten, spesielt om middelalder og renessanse. Del to og tre er også bra besvart med teorier og drøfting.

Femteplass: Siri Margrethe Kjølhamar, Frogn

Svarer godt på oppgavenes tre deler, om enn i varierende grad. I første del, om liberalisme og marxisme, viser kandidaten gode kunnskaper og drøfter noen sentrale spørsmål i forhold til frihet. Del to besvares også bra. God bruk av kilder.

Sjetteplass: Tor Jusar Rivlin, Foss

Kandidaten har åpenbart lest mye. Del 2 av oppgaven, som handler om forholdet mellom sannhet, vitenskap og faget historie, er fyldig besvart.

Rapport fra Filosofiolympiaden i Gent
unnamed (1)
IMG_3771 (1)
Før jeg dro hadde jeg få forventninger, og visste egentlig ikke helt hva jeg dro til. Jeg hadde takket ja et par måneder i forveien, men ikke tenkt på det noe særlig etter det. Det kom altså ganske brått på da jeg plutselig skulle reise, midt oppi heldagsprøver og russetid. Men det var ingen grunn til bekymring! De fire dagene i Gent var virkelig en helt fantastisk opplevelse! Opplegget var godt planlagt og organisert, med interessante foredrag, besøk av gravlunder fra første verdenskrig, og flotte middager. Alt i utrolig hyggelige omgivelser. Det beste og mest minneverdige ved turen er likevel menneskene. Aldri har jeg møtt så mange interessante og hyggelige mennesker på ett og samme sted. Deltagerne kom fra hele verden, fra Sør-Korea til Europa til Guatemala. Det er utrolig hvor fort man føler man kjenner hverandre når man har like interesser, selv om man kommer fra helt ulike land og kulturer. Russetiden kommer ikke i nærheten av dette! Praten gikk lett til langt utpå natten: I løpet av oppholdet har vi snakket om alt fra dype filosofiske spørsmål til TV-serier, og jeg har lært så mye om de ulike landene. Jeg føler rett og slett at jeg har fått nye venner overalt i verden.
Under én uke senere har et møte for planlegging av reunion allerede funnet sted. Jeg tror og håper vi får det til, for dette er virkelig noe jeg vil oppleve igjen!
Johanna Ulvedal Marstrander, Foss vgs
Jeg skal innrømme at da jeg fikk vite at jeg skulle til OL i filosofi, var jeg mest spent på det faglige. Foredrag, workshops og museumsbesøk var det jeg så mest frem til. Det gikk derimot ikke helt som forventet. Opplegget vi hadde i Ghent, med blant annet diskusjoner rundt hvorfor krig oppstår og museet for første verdenskrig i Ypres som høydepunkter, var interessant, men likevel ikke i nærheten så mye som folkene jeg møtte. Jeg har alltid synes at «man får venner for livet» er en irriterende klisje, men de jeg møtte i Ghent var så spennende å snakke med, og de utfordret meg til å se ting fra andre perspektiver. Samtaler kunne naturlig gå fra hvilken funksjon språket egentlig har, til om det er en link mellom prester og fotballfans. Et utall filosofivitser senere, og jeg hadde blitt kjent med mange nye mennesker. Jeg vil også si at Ghent var en utrolig fin by. De fire dagene våre i Belgia var fullstappet med program, og selv om det var interessant og givende, skulle jeg gjerne hatt mer tid til å utforske selve byen. I det store og hele er jeg veldig takknemlig til at jeg fikk muligheten til å være med på dette.

Edvald Johnsen, Trondheim katedralskole

Norsk sølv i International Philosophy Olympiad

Filosofiforeningen har gleden av å annonsere den norske medaljen i International Philosophy Olympiad 2016, i Gent, Belgia. Johanna Ulvedal Marstrander stakk av med sølvmedalje i essaykonkurransen. Dette er ikke noen liten bragd, i tevlingen med ungdom fra 43 andre land.

Gratulerer Johanna!

DSC01194

International Philosophy Olympiad 2016, Gent, Belgia

12. – 15. mai 2016 deltok en norsk delegasjon ved International Philosophy Olympiad (IPO) som i denne omgang ble arrangert i Gent, en nydelig middelalderby i Belgia. De to vinnerne av NM i filosofi, Johanna Ulvedal Marstrander fra Foss vgs i Oslo, og Edvald Johnsen, Trondheim Katedralskole, reiste ned for å delta i essaytevling, seminarer og workshops med ungdom fra 44 land verden over.

DSC01169

Fra Norge fulgte også tre filosofilærere for å sitte i den internasjonale juryen, Thor Steinar Grødal, Olav Birkeland og Trine Rogndokken.

Filosofi NM 2015/16:
 Da har vi gleden av å kunngjøre at medaljejuryen ved professor i filosofi, UiO, Bjørn Ramberg og forsker ved Institutt for filosofi, UiO, Anders Strand, har gjort sin endelige innstilling i årets Filosofi NM for 2015/16. Klikk her for å lese medaljejuryens endelige begrunnelse. Vi presenterer her navnene og vinneressayene. Flere av årets sterkeste tekster ga et svar til Ludvig Wittgenstein: “The limits of my language means the limits of my world.” Tractatus Logico-Philosophicus , 5.6. Witt
Vi gratulerer med innsatsen til alle som har deltatt, og vi ønsker Johanna og Edvald lykke til i filosofi-OL i Gent, Belgia 12-15. mai.

Begge har takket ja til tilbudet om å representere Norge der, i møte med filosofi-interesserte vgs-elever fra 43 andre land.

Her er medaljejuryens innstilling:

Delt 6. plass (alfabetisk etter skole):
Tor Jursar Rivlin, Foss vgs
Tobias Lindstrøm, Kirkeparken vgs (Moss)
Tobias Laundal, Kristelig Gymnasium (Oslo) – vg2
Maria Skevig, Nadderud vgs (Bærum)
Magnus Thorsen, Ullern vgs (Oslo)

Filosofidagen ved Fritt Ord 2016

Onsdag 10. mars er det igjen Filosofidagen ved Fritt Ord – dette er et lukket arrangement for spesielt inviterte. Les mer om årets program her. Velkommen til alle deltagere!

Norgesmesterskap i filosofi

Filosofi NM annen runde 2015/16 blir arrangert torsdag 10. mars 2016 ved Oslo Handelsgymnasium. tretti deltagere har kvalifisert seg fra over fire hundre deltagere i første runde. I 2. runde får deltagerne 4 timer til disposisjon, eneste hjelpemiddel er engelsk-norsk/norsk-engelsk ordbok. Les mer om arrangementet her.

En lærerjury bestående av hifi lærere med filosofi eller idehistorie i fagkretsen vil samme dag ta ut de ti beste besvarelsene som sendes til en finalejury under ledelse av prof. Bjørn Ramberg på UiO. De to beste får tilbud om å representere Norge i filosofi-OL i Ghent, Belgia 12-15. mai http://www.ipo2016.be .

Nansenskolens filosofidager 2016

Det er igjen på tide å vende nesen mot Lillehammer og Nansenskolen, for årets Filosofidager. Les mer om arrangementet her.

Vi gleder oss!

.

Den finske essaykonkurransen Baltic Sea Philosophical Essay Event (BSPEE).

Norske ungdom gjorde det sterkt i årets BSPEE. Filosofiforeningen gratulerer!

Følgende deltagere skilte seg ut i år:

Håkon Blystad, Foss vgs, Norway
Tobias Laundal, Kristelig Gymnasium, Norway

Honorary mentions:
Johanna Ulvedal Marstrander, Foss vgs, Norway
Odin Fredrik Rustad, Lillestrøm vgs, Norway
Edvald Johnsen, Thora Storm vgs, Norway
Hilde Teigen, Oslo katedralskole, Norway
Jenny H J Tjøsvoll, Vardafjell vgs,  Norway
Jenny Sofie Hytten Bang, Horten vgs, Norway

Resultater første runde i Filosofi NM 2015/2016

Så mange som 425 norske ungdom deltok i 1. runde i årets Filosofi NM i år, og Filosofiforeningen vil berømme alle som deltok og skrev filosofiessay.

Av de mange deltagerne har 30 personer kvalifisert seg til å delta i annen runde i annen runde i Filosofi NM. De kvalifiserte møtes til essay-tevling i Oslo torsdag 10. mars 2016.

Filosofiforeningen har dermed æren av å gratulere følgende 30 ungdom med kvalifiseringsplass:

(Alfabetisk etter skolens navn)

Skole:                                         Elev:                                         Fylke:

Arendal                                      Karianne A. Hagen                Aust-Agder

Askim                                         Joachim Skahjem                  Akershus

Bergen katedralskole              Sune Owren                            Hordaland

Charlottenlund(Trondheim) Anders Ildstad                       Sør-Trøndelag

Foss                                            Håkon Blystad                       Oslo

Foss                                            Johanna U. Marstrander     Oslo

Foss                                            Tor J. Rivlin                           Oslo

Foss                                            Wilhelm Støren                     Oslo

Fredrik II (Fredrikstad)        Tarjei Brekke                          Østfold

Fredrik II (Fredrikstad)        Mari Haugen                          Østfold

Greåker                                     Vibeke Henriksen                 Østfold

Horten                                       Jenny S. H. Bang                  Vestfold

Jessheim                                   Clara Rasouli                         Akershus

Kirkeparken (Moss)               Tobias Lindstrøm                  Østfold

Kristelig Gymnasium             Tobias Laundal                      Oslo

Lillestrøm                                 Odin F. Rustad                      Akershus

Lillestrøm                                  Husan M. Iqbal                    Akershus

Nadderud                                  Maria Skevig                         Akershus

Oslo handelsgymnasium        Synne Mjelva                        Oslo

Oslo katedralskole                   Marie J. Nordland               Oslo

Oslo katedralskole                   Hilde Teigen                         Oslo

Sandefjord                                 Kristian Andresen               Vestfold

Sjøvegan (Salangen)               Atle Lien                                Troms

Skeisvang (Haugesund)         Vilde H. Vikse                       Rogaland

Stavanger katedralskole         Max McGregor                     Rogaland

Thora Storm (Trondheim)     Edvald Johnsen                   Sør-Trøndelag

Ullern                                          Magnus Thorsen                 Oslo

Vardafjell (Haugesund)         Jenny H. J. Tjøsvoll             Rogaland

Voss gymnas                             Inshira E. Sabri                    Hordaland

Voss gymnas                             Aron H. Sævarsson             Hordaland

Første runde i Filosofi NM 2015/2016

Vi ønsker alle ungdom som har faget Historie og filosofi, og faget Religion og etikk velkommen til å delta i første runde i NM i filosofi som arrangeres rundt omkring ved videregående skoler i det ganske land den 20. oktober.

Påmelding og nærmere praktisk informasjon fås ved å sende mail til Thor Steinar Grødal i Filosofiforeningen, på tsgrodal@mac.com

Nansenskolens filosofidag 2016

Det er nå mulig å melde seg på til Nansenskolens filosofidag 2016. Påmelding skjer ved å sende mail innen 1. november til Joakim Hemmerlin ved Nansenskolen på: joakim.hammerlin@nansenskolen.no

Nettverksmøte i Historie og filosofi høsten 2015

Den 24. november ønskes deltagere i Historie og filosofinettverket velkommen til høstens møte, påmelding ved å maile ditt navn og telefonnummer til Thor Steinar Grødal på tsgrodal@mac.com. Klikk her for å lese programmet.

Rapport fra Filosofiolympiaden i Tartu 2015

Audun Rugstad (Oslo Katedralskole) og Mads K. Haugse (Nadderud vgs) kom nylig hjem fra Filosofiolympiaden 2015 i Estland. Vi har bedt de to skrive noen ord fra arrangementet. Her er deres rapporter:

11043008_864760603582997_3621474099455707879_nVel, hvor skal en begynne hen? IPO 2015 har virkelig – i alle ordets betydninger – vært en uforglemmelig opplevelse. Og jeg vil først og fremst takke både Filosofiforeningen og de internasjonale arrangørene for muligheten til å være med, en veldig ålreit og hyggelig reise (med fabelaktig reisefølge) og det som har vært et balansert og genuint engasjerende opplegg fra sistnevntes side.

Når det er sagt: Det jeg kommer til å huske best fra disse fire maidagene er helt klart  menneskene jeg har vært så heldig å få bli kjent med. Ja, jeg tror faktisk det er noe ganske unikt og verdifullt som skjer når seksogåtti  smånerdete filosofiungdommer fra hele verden blir satt sammen i en setting der alle begynner litt utenfor sin komfortsone. Bare det å henge, drikke kaffe, le, danse og utveksle meningsfulle ord med så mange unike, spennende, interessante og genuint hyggelige folk har virkelig gitt sterke minner jeg håper å ta med meg resten av livet. For å si det sånn; noe har utvilsomt blitt gjort riktig når jeg – allerede dag to – befinner meg klokka fire på morgenen i en heftig diskusjon om eksistensialisme med en bulgarer og en israeler, med øl i hånda og  soloppgangen i ryggen.

Og det er heller ingen tvil om at noe ganske spesielt har skjedd i det man etter bare fire dager, med en aldri så liten tåre i øyekroken, sier farvel til det som allerede føles som gamle venner – venner en både både lover og konkret planlegger å holde kontakten med selv etter at filosofi-støvet har lagt seg.

Russefeiringa kunne i alle fall ta seg en bolle!

Hilsen Audun Rugstad,

Oslo katedralskole

.

unnamedDet eneste negative å si om årets filosofiolympiade i Tartu, er at den ikke varte lenger. Vi hadde det så hyggelig at dagene bare forsvant, og da den siste kvelden var kommet, ga vi hverandre en stor gruppeklem mens vi utbrøt at «vi må ha reunion!»

Å møte medfilosofer fra andre land var en ubeskrivelig opplevelse, som det i høyeste grad var verdt å droppe siste del av russefeiringen i Norge for. Jeg forundres fortsatt over hvor utrolig hyggelige alle var, hvor lett vi ble kjent, og hvor fort vi kunne komme inn på dype og meningsfulle samtaler –allerede fra dag 1.

Enten de var fra Israel eller Italia, Argentina eller Armenia, var folk vennlige, positive og nysgjerrige. Det var en glede å bli kjent med dem, og jeg håper virkelig at jeg treffer mange igjen.

Og det ser det ut til at jeg gjør – flere av oss har avtalt å treffes allerede i sommer. Det tror jeg sier det meste om hvor bra filosofiolympiaden var. Og jeg håper at kommende års OL-deltakere også får oppleve noe av den gleden som fylte disse fantastiske maidagene i Tartu.

Hilsen Mads

Norgesmesterskap i Historie og filosofi 2015

ScaleFor femte gang arrangerer vi norgesmesterskap i skolefaget Historie og filosofi (hifi). Mesterskapet er et tilbud til alle ungdom som har Historie og filosofi-programfag i videregående skole. I år deltok 27 skoler fra i alt 14 fylker, alle skoler med en tekst hver. Besvarelsene ble anonymisert og evaluert gjennom to runder av en jury bestående av 22 hifi-lærere fra hele landet. I år gikk 15 besvarelser videre fra første til annen evalueringsrunde, og av disse gikk til sist syv besvarelser videre til finalen, der medaljejuryen avgjorde rekkefølgen. Dette har vært et spennende mesterskap!

Filosofiforeningen har gleden av å publisere årets resultater:

Klikk på navnene for å laste ned tekstene

Gull: (alfabetisk)

Gull NM hifi 2015 – Mads Karlsrud Haugse, Nadderud vgs

unnamed

Gull NM hifi 2015 – Jakob Schram,Blindern vgs

unnamed

Bronse:

Bronse NM hifi 2015 – Anna Bennin, Lillehammer vgs

Delt fjerdeplass:

Johanna Ulvedal Marstrander, Foss vgs (Hifi1-vg2)

Marit Myklebust, Stavanger katedralskole

Muhamed Tiro, Sandnes vgs

Sander Øglænd, Røros vgs

Filosofiforeningen vil rette en stor takk til alle deltagere og jurymedlemmer. En ekstra takk også til årets medaljekomité, bestående av Atle Sævareid, Rosthaug vgs (leder), Astrid Nordtømme, Dahlske vgs og Tommy Moum, Horten vgs.

Gratulerer også til de respektive hifi lærere for årets gullvinnere: Erik Magelssen (Nadderud), Karl-Eirik Kval (Blindern) og Harald Lykke (Lillehammer).

Her følger medaljekomitéens begrunnelse:

Delt gull:

Kandidat 11 : Mads Karlsrud Haugse, Nadderud vgs

Et stramt og fint essay som svarer godt på oppgavens deler. Klar fremstilling, med god begrepsbruk, drøfting og tydelige tankelinjer. God filosofisk forståelse og gode egne refleksjoner.

Kandidat 26: Jakob Schram, Blindern vgs

Besvarelsen er godt skrevet, og det er essayistisk og drøftende hele veien. Svarer på oppgaven med god og klar struktur på teksten. Selvstendig tenkt. Godt om filosofien. Meget godt om industrialiseringens historie. God bruk av kilder.

Bronse:

Kandidat 9: Anna Bennin, Lillehammer vgs

Et godt essay der filosofien kommer sterkt mot slutten. Eksemplene på frihetsbegrensninger er relevante. Språklig solid, og kandidaten viser selvstendighet i refleksjonene, viser kunnskap, og ser noen prinsipielle linjer.

Filosofiolympiaden for 2015

Den norske delegasjonen er nylig hjemkommet fra International Philosophy Olympiad som i år ble arrangert i Estland: Thor Steinar Grødal (Filosofiforeningen), Audun Rugstad (Oslo Katedralskole), Mads K. Haugse (Nadderud vgs) og Olav Birkeland (Filosofiforeningen).

IMG_3563

I år deltok deltagere fra 38 land over hele verden i filosofiolympiaden. 85 ungdom som alle har vunnet nasjonale essaymesterskap møttes til essaykonkurranse og seminarer. Flott innsats fra den norske delegasjonen!

Filosofiforeningen vil særlig gratulere Audun Rugstad fra Oslo Katedralskole med Honorary Mention!

Resultater NM i filosofi 2015

Filosofiforeningen vil takke Fritt Ord for igjen å ha gitt avgjørende prosjektstøtte til Filosofidagen for vgs og NM i filosofi 2015. Mange takk også til alle som har deltatt og bidratt i år, ikke minst medaljejuryen som bestod av filosofiprofessor Bjørn Ramberg og post.doc. Anders Strand, CSMN/UiO. Medaljejuryen har vurdert og valgt ut de seks beste essayene i årets NM, klikk her for å lese deres begrunnelse.

Filosofiforeningen har æren av å annonsere følgende vinnere:

Gull: Elisabeth Dietz, Red Cross Nordic, United World College (Flekke, Sogn og Fjordane)

Sølv: Audun Rugstad, Oslo katedralskole

Bronse: Mads Karlsrud Haugse, Nadderud vgs (Bærum)

4. plass: Nigel Andrew Hughey, St. Paul Gymnas (Bergen)

5. plass: Magnus A. Iversen, Bergen Katedralskole

6. plass: Johanna Ulvedal Marstrander, Foss vgs (Oslo)

Gull- og sølvvinner har nå fått tilbud om å representere Norge blant ca 40 andre land som deltar i årets filosofi-OL i Tartu, Estland 14-18. mai (http://www.ipo2015.ee). Bronsevinner er 1. reserve.

Olav Birkeland og Thor Steinar Grødal er norske delegasjonsledere fra Filosofiforeningen.

NM i filosofi 2015

19. mars arrangerte Filosofiforeningen NM i filosofi 2015. Ungdom fra hele landet, alle kvalifisert gjennom filosofi NMs første runde, møttes ved Oslo Handelsgymnasium for å skrive filosofisk essay. En jury plukker ut de 10 beste, som sendes til medaljekomiteen ved Professor i Filosofi ved UiO, Bjørn Ramberg, og stip. i Filosofi ved UiO, Anders Strand. Når det endelige resultatet foreligger, vil vi publisere vinnere og vinneressay her på siden.

To vinnere i essaykonkurransen reiser til Filosofiolympiaden 2015.

Filosofidagen ved Fritt Ord 2015

Onsdag 18. mars er det igjen klart for Filosofidagen ved Fritt Ord. Arrangementet drives av Filosofiforeningen med støtte av Fritt Ord. Klikk her for å lese mer om tilstelningen og programmet.

For å se bilder av arrangementet, ta en titt på vår Facebook-side!

Nansenskolens filosofidag ble til to dager i 2015

I 2014 arrangerte vi Nansenskolens filosofidag for første gang. Interessen var overveldende, og vi besluttet derfor i år å strekke arrangementet over to dager for å imøtekomme vårt publikum. Nansenskolens filosofidager 2015 ble avholdt 14 og 15. januar, med ulike gjester på de ulike dagene. Det gode samarbeidet mellom Filosofiforeningen og Nansenskolen fortsetter! Les om dagen her på våre hjemmesider og på våre facebooksider.

Resultatene fra Baltic Sea Philosophical Essay Event 2014
UNESCO-logo-WorldPhilosophyDay-1200

Norske ungdom deltar hvert år i den internasjonale essaykonkurransen BSPEE på UNESCOS filosofidag. Også i år har norsk ungdom gjort det sterkt, se bare på de uthevede de norske navnene under. Du kan også lese de norske vinneressayene ved å klikke på navnene og følge lenken. Filosofiforeningen gratulerer!

Gold:

Rafail Zoulis, The Moraitis School, Greece

Elisabeth Dietz, Red Cross Nordic United World College, Norway

Izman Suhail, Maldives (Red Cross Nordic United World College in Norway)

Silver:

Mathias Thorkildsen, Nadderud vgs, Norway

Oda Nysæter, Stord vgs, Norway

Påmelding Nansenskolens filosofidag 2015

Onsdag 14. januar og torsdag 15. januar arrangeres Nansenskolens filosofidag 2015. Program Nansenskolens filosofidager 2015. Arrangementet er et samarbeidsprosjekt mellom Nansenskolen og Filosofiforeningen for vgs.

I 2014 var det færre plasser enn påmeldte. Følgelig har Nansenskolen valgt å legge det til to dager neste år. I påmeldingen må det presiseres hvilken dag man ønsker å delta, eventuelt om begge dager kan være aktuelle, samt antall studenter og lærere som kommer.
For å sikre at så mange skoler som mulig får muligheten til å delta, vil vi helst at hver klasse stiller med 4-6 elever, og at disse stiller med en interesse og engasjement for filosofifaget. Det er også mulig å melde på hele klasser, men her vil vi måtte ta forbehold om at det er nok tilgjengelige plasser ved påmeldingsfristen.

Påmelding/ spørsmål sendes til:

joakim.hammerlin@nansenskolen.no

Påmeldingsfrist 1. november

Ønsker du å delta i kvalifiseringen til NM i filosofi i år?

Send mail med spørsmål eller påmelding til tsgrodal@mac.com.

NM i filosofi for vg skoleelever har vært avholdt siden 2007, og fungerer som kvalifisering for deltakelse i OL i filosofi/IPO (www.philosophy-olympiad.org).

Norgesmesterskap i Historie og filosofi 2014

For fjerde år på rad arrangerer vi norgesmesterskap i skolefaget Historie og filosofi (hifi). Dette er et tilbud til alle ungdom som har Historie og filosofi-programfag i skolen. I år deltok 23 skoler fra 11 fylker. Alle tekstene ble anonymisert og evaluert gjennom to runder av en jury bestående av 18 hifi lærere fra hele landet. De 8 beste ble deretter sendt til medaljekomitéen som i år besto av leder Tommy Moum (Horten, lærebokforfatter i hifi), Astrid Nordtømme (Dahlske, medlem av eksamensnemda for hifi) og Atle Sævareid (Rosthaug, lærebokforfatter i hifi).

Filosofiforeningen har gleden av å presentere årets resultater:

Du kan lese medaljevinnernes tekster ved å klikke på navnene under:

Gull: Gull NM hifi 2014 Sunniva Folgen Høiskar, Arendal vgs

Sølv: Sølv NM hifi 2014 Julie Næss Karlsen, Lillestrøm vgs

Bronse:Bronse NM hifi 2014 Kristin Nesse Thue, Foss vgs

nr 4: Ingeborg Ingebrigtsen, Bergen Katedralskole

nr 5: Nils Haga Dyvik, Sandnes vgs

nr 6: Andrine Bjelde Grorud, Elvebakken vgs

nr 7: Ksenia Valland, Hartvig Nissen vgs

nr 8: Jenny Sæterbakken, Lillehammer vgs

Her følger medaljekomitéens begrunnelse:

Gull (kandidat nr. 15): Ideologier og Grunnloven:

En grundig og velskrevet tekst som viser gode kunnskaper om både feminismen og nasjonalismen. Kandidaten peker på likheter og forskjeller både på de ulike variantene av feminismen og mellom feminismen og nasjonalismen. Har en skarp og interessant kobling av feminisme og nasjonalismen i tilfellet Tyrkia. Overgangen til debatten om grunnlovsendringer er kanskje noe vag, men det kan også skyldes et meget krevende spørsmål i oppgaven (del 3). Drøftingen glir en smule vekk fra problemstillingen i den vedlagte artikkelen(klassekamp), men kandidaten viser likevel svært god innsikt i Grunnloven, både historisk og samtidig. Alt i alt en grundig og kunnskapsrik besvarelse.

Sølv (kandidat nr. 13): Teknologi og fremskritt:

En fin presentasjon av viktige teknologiske endringer de siste 150 årene med særlig vekt på transport, kommunikasjonsmidler og medisinske framskritt. Kandidaten problematiserer skillet mellom privat og offentlig de siste tiårene og drøfter fint om IKT gir oss en bedre verden. En god, men litt knapp vurdering av synet på framskrittet hos Humboldt og Stoltenberg. Alt i alt en tekst med gode eksempler og selvstendig behandling av temaet.

Bronse (kandidat nr. 1): Frihet, likhet og kunnskap

Kandidaten tar utgangspunkt i sentrale begreper og viser god forståelse for stoffet. Besvarelsen er relativt kort, men viser stor grad av selvstendig tenkning. Ambisiøst skrevet med vekt på treffende formuleringer. Av og til kan det være litt vanskelig å se den tydelige røde tråden, men kandidaten strammer seg likevel opp og lander de ganske krevende resonnementene i en interessant konklusjon.

Medaljevinnernes hifi-lærere (Arendal: Tor Anders Stadheim, Lillestrøm: Gunnar Schrøder-Kristiansen, Foss: Thor Steinar Grødal) får tilsendt to diplomer; en til innramming og veggpryd på skolen, den andre for utdeling til eleven med pomp og prakt på skolens sommeravslutning.

Filosofiforeningen gratulerer jentene på pallen!

Medaljevinner i OL i filosofi 2014

Bernt Johan Damslora fra KG i Oslo vender hjem fra International Philosophy Olympiad 2014 med en bronsemedalje i kofferten, bare én gang tidligere i historien har en norsk deltager vunnet medalje.

Filosofiforeningen gratulerer – dette er en stor prestasjon!

10153828_451825764920230_5223960700562149265_n

International Philosophy Olympiad 2014, Vilnius, Litauen

41 delegasjoner er representert ved International Philosophy Olympiad i år. Ungdom fra hele verden som alle har vunnet essaykonkurranser i sine hjemland.

10313527_451591921610281_4976466177793118622_n

Intervju med vinnerne av MN i filosofi

Vinnerne av NM i filosofi 2013/14 er intervjuet i Salongen – nettsted for filosofihistorie. Les hva de har å si her:

Intervju med Bernt Johan Damslora og Kristin Thue Nesse

Resultater fra NM i filosofi 2013/14 er klare!

Filosofiforeningen har gleden av å annonsere vinnerne av NM i filosofi 2013/14. Den første og innledende runde ble arrangert høsten 2013, da deltok nærmere 200 elever fra 29 skoler og 15 fylker i essaykonkurransen. Torsdag 20. mars 2014 skrev 37 kvalifiserte deltagere sitt andre filosofisk essay i annen runde i NM i filosofi. Hvert essay er blitt evaluert grundig av juryen, før medaljekomiteen avgjorde den endelige rangeringen.

Her er medaljekomiteens faglige begrunnelse for rangeringen. Essayene kan leses her på siden, ved å klikke på navnene og deretter følge lenken.

Her er årets resultater:

GULL: Bernt Johan Damslora, Kristelig Gymnasium (Oslo)

og Kristin Nesse Thue, Foss (Oslo)

BRONSE: Elling Fossheim Asplin, (Lillehammer)

og Øyvind J. V. Evenstad, Kongsbakken (Tromsø)

5. plass: Katinka Salomonsen Grane, Elvebakken (Oslo)

6. plass:

Hannah Berg, Lillestrøm IB

Ludvig Daae Bjørndal, Ullern (Oslo)

Elisabeth Dietz, United World College Red Cross Nordic (IB, Fjaler, Sogn og Fjordane)

Martin Fjellheim, Elvebakken

Håkan Frisell Krattum, Oslo Handelsgymnasium

Jenny Sæterbakken, Lillehammer

NM i filosofi 2014

Torsdag 20. mars ble annen runde i NM i filosofi 2014 avviklet. 37 deltagere fra hele landet hadde kvalifisert seg til å delta i essaykonkurransen. Her er essayoppgavene deltagerne kunne velge mellom. Etter at juryen har sagt sitt vil vinnerene av NM i filosofi kåres, og det blir avgjort hvilke to deltagere som får være med til Den internasjonale Filosofiolympiaden 2014, som i år arrangeres i Lituaen.  Vi gleder oss!

Filosofidagen ved Fritt ord 2014

Onsdag 19. mars arrangerte vi filosofiseminar ved Fritt ord for inviterte elever fra videregående skoler fra hele landet. Programmet finner du her.

Filosofiforeningen ønsker å takke alle tilreisende ungdom og filosofilærere. Takk til eksterne bidragsytere: prof. Arne Johan Vetlesen; prof. Olav Gjelsvik; post.doc. Anders Strand og stip. Hedda Hassel Mørch, alle fra UiO. Vi vil også takke Fritt ord for samarbeid og lån av lokaler.  Vi hadde en strålende dag!

Nansenskolens filosofidag

Filosofiforeningen vil gjerne få takke for en vel avblåst Nansenskolens filosofidag. Onsdag 15. januar møttes 109 filosofiinteresserte ungdom fra hele landet på Lillehammer. De tilreisende har faget Historie og filosofi i skolen, med fem timer filosofiundervisning ukentlig over to år. Ved Nansenskolens filosofidag ble de møtt av foredragsholdre, dialogøvelser og gruppediskusjoner og plenumsdebatt. Vi hadde mange gode stunder og gode debatter denne dagen.

Filosofiforeningen vil takke alle tilreisende, alle bidragsytere, og vi vil takke Nansenskolen for et godt samarbeid. Vi gleder oss allerede til neste år!

Les mer om programmet her. Vil du se bilder fra Nansenskolens filosofidag, finner du det her. Deltagerliste ved arrangementet finner du her.

Resultatene for NM i filosofi første runde 2013/ 2014 er klare:

Gull: Øyvind Evenstad, Kongsbakken (Tromsø)

Sølv: Marcin Morawski, Polen og Valentina Pegolo, Italia (Red Cross Nordic United World College, Sogn og Fjordane)

Bronse (alfabetisk etter skole): Sandra Gabrielsen, Bergen Handelsgym, Kristin Thue, Foss (Oslo), Elling Asplin, Lillehammer, Herman Lileng Ottesen, Malakoff (Moss)

Disse syv elevene hadde alle gj.snitts poengsum på 8,0 eller bedre fra to runder med evalueringer, og av de var altså fem norske!

Filosofiprofessor Niinluoto fra Helsinki Universitet avgjorde medaljefordelingen.

Honorary Mention:
Følgende norske elever (av totalt 17 med samlet poengsum 7,0 eller bedre) får utmerkelsen Honorary Mention, her i rekkefølge ut fra poengsum:
Elisabeth Dietz, RCNUWC (Fjaler, Sogn og Fjordane) 7,56, Martin Fjellheim, Elvebakken (Oslo) 7,56, Thomas Chachlauskas, Byåsen (Trondheim) 7,5, Ludvig Bjørndal, Ullern (Oslo), 7,44, Sigrid Linnerud, Kristiansand Katedralskole Gimle, 7,33, Hannah Berg, Lillestrøm 7,25, Hedvig Bøe, Sandefjord 7,25, Marit Smith, Arendal, 7,17, Bernt Damslora, Kristelig Gymnasium (Oslo),  7,16, Øyvind Lunder, Nes (Akershus), 7,13 og Katarina Grane, Elvebakken 7,0.

Gratulerer med strålende norsk innsats!

De ovennevnte er kvalifisert til 2. runde i NM som går av stabelen på Filosofidagen ved Fritt Ord 19.3.14, i tillegg til de neste 20 elever med høyeste poeng fra BSPEE.

Les mer om hvordan NM i filosofi første runde avvikles her.

Nansenskolens filosofidag

Filosofiforeningen og Nansenskolen har inngått et samarbeid om Nansenskolens filosofidag, som arrangeres ved Nansenskolen 15. januar 2014. Vi inviterer ungdom med Historie og filosofi til å melde seg på, sammen med sin lærer. Her vil elevene treffe annen ungdom med samme fagkrets, samt elever med filosofiundervisning ved Nansenskolen, til én dags seminarer, diskusjonsgrupper og forelesninger.

Påmelding skjer ved å sende mail til Trine.Rogndokken@gmail.com. Påmeldingsfristen settes til 15. november, eller når seminaret er fullt. Meld din interesse så snart som mulig, det er et begrenset antall plasser.

Les mer på: Nansenskolens filosofidag

Resultater NM i Historie og Filosofi 2013
GULL: Johan Marius Nærøy, Stavanger Katedralskole (lærer Svein Arne Rørosgård)
SØLV: Nicolai Christiansen, Arendal vgs (lærer Tor Anders Stadheim)
BRONSE: Svale E. Amlien, Kristelig Gymnasium (lærer Arnt-Iacob Nordby)
nr 4:  Rebecca Møller Warmedal, Hartvig Nissen vgs (lærer Karsten Korbøl)
nr 5:  Emilie Berstad Malmgren, Skien vgs (lærer Jarle Erlend Sethre)

Her er juryens varme omtale av essayvinnerne: Juryens uttalelse NM HiFi 2013

Omtale av medaljevinnere Filosofi NM 2013

Gull: Lilja Sæbø

Sølv: Jan Erik Aukner

Bronse: Svale Amlien

Lilja Sæbø og Jan Erik Aukner utgjør nå den norske delegasjonen til International Philosophy Olympiad i Odense i mai. Svale er 1. reserve.

Resultater og essays for 2013 Filosofi NM annen runde

Essays og vinnere publiseres her:

GULL – Frogn, Lilja Maria Sæbø (#5): Assignment 1.  This is a thoughtful and deeply probing essay on Camus ultimate question.  It shows original thinking and philosophical sophistication.

SØLV – Ullern, Jan Erik Aukner(#28): Assignment 1. This is a clear-headed and moving plea for the unconditional value of life, with a personal yet disciplined style.

BRONSE – KG Svale Eines Amlien(#32):  Assignment 2.  This is a reflective, sophisticated essay on the paradoxes encountered in the rational assessment of the authority of reason.

NR 4 – Hartvig Nissen Camilla Tran ( #17):  Assignment 1. This paper makes informed and creative use of other thinkers and authors to establish its own points and point of view.

NR 5 – Sandefjord Richard Gogstad (#2):  Assignment 3.  This essay shows good understanding combined with inventive illustration and historical knowledge.

Delt 6. plass  (alfabetisk etter skole):
Embla Sunde Myrva, Bergen Katedralskole
Susanne Gripsrud, Foss
Oscar Westerblad, Frogn
Gina Aaseth Ødegaard, Hamar Katedralskole
Thor Edward Thorsen Clarke, Skien
Fartein Hauan Nilsen, Stord

Juryen

Olav Birkeland (OHG),  Ole Jakob Skou Nilsen(Kongsbakken)  og Thor Steinar Grødal (Foss) fra Filosofiforeningen tok ut de 11 beste fra de 32 som deltok i 2. runde.

Filosofiprofessor Bjørn Ramberg, UiO, rangerte de fem beste av disse 11, og skrev samtidig kommentaren som er gjengitt ovenfor.
Alle evalueringer ble selvsagt gjort med kun kandidatnr som essay-identifikasjon.
Lilja Maria og Jan Erik er dermed tatt ut til å delta i OL i filosofi i Odense, Danmark,  16-19. mai. Svale er 1. reserve.