Filosofiolympiaden

Hva er filosofiolympiaden?

International Philosophy Olympiad beskyttes av FISP og UNESCO, og samler essayvinnende ungdom fra hele verden til essaykonkurranse og filosofiseminarer. Arrangamentet faller vanligvis i midten av mai og arrangeres hvert år, med en ny vertsnasjon hvert år.

Evaluering

Under OL leses de anonymiserte essayene av The International Jury, og siles gjennom to runder. De essayene med høyest poengsum leses så av Steering board, representert ved medlemmer fra FISP og UNESCO. Det er tradisjon for å kåre gull, sølv og bronsemedaljer, samt å utkåre Honorable mention, til essay som har utmerket seg.

Hvem kan delta fra Norge?

De to beste essayforfatterne i NM i filosofi får tilbud om å reise til filosofiolympiaden.

Hvor foregår OL?

Vertskapet for Filosofiolympiaden flyttes rundt om i verden fra år til år.

Norge hadde vertskap i mai 2012, og tok i mot 200 deltagere fra 39 land og 4 verdensdeler. Les mer vårt arrangement, IPO Oslo 2012, her.

Norge i OL

Norge har deltatt med vår egen delegasjon til filosofiolympiaden siden 2005. Barne og ungdomsfilosofene har fulgt oss tett hele veien. Les rapportene her:

20052006200720082009201020112012,